Overslaan en naar de inhoud gaan

In februari 2016 trok Simon naar Noord-Thailand. Op het programma: een trekking door de jungle met homestay bij de bergvolkeren. Overweeg je zelf ook zo’n trekking met nauw contact met de locals te doen, of ben je gewoon nieuwsgierig hoe het er aan toe gaat in de bergen? Simon deelt graag zijn ervaringen!

Simon vertelt: “Voor mij stond een zogenaamde “hill tribe trekking” hoog op mijn verlanglijstje, en de place-to-be hiervoor is Noord-Thailand. Na al een groot deel van Zuid- en Centraal-Thailand gezien te hebben, trok ik deze keer dus naar het noorden. In totaal duurde de trekking drie dagen, waarbij we telkens overnachtten bij een andere lokale “Hill Tribe”, oftwel Thaise minderheid die in de bergen woont.

Ontmoeting met medereizigers

In Chiang Mai leer ik mijn reisgezelschap voor deze driedaagse kennen: een kleine internationale groep met twee koppels twintigers uit Australië & Zwitserland. Samen worden we begeleid door Mr Dong en zijn broer. Zij zullen ons de komende drie dagen begeleiden doorheen de heuvels van Noord-Thailand. Met z’n zevenen rijden we met een Songthaew (een pick-up met zitbankjes) de stad uit en laten de drukte van Chiang Mai achter ons. Na een uurtje rijden, stoppen we aan een lokaal marktje de laatste inkopen te doen: drinkwater, snacks, WC papier,…

Na het bezoekje aan de markt rijden we verder richting het nationale park waar we de trekking zullen doen, met nog een snelle lunch in een lokaal restaurantje tussendoor. Ondertussen leer ik mijn medereizigers wat beter kennen. Het Australische koppel maakt een lange reis door Zuid-Oost Azië en doet na Vietnam, Cambodja & Laos nu Thailand als laatste aan. Het Zwitserse koppel is voor de eerste maal op reis buiten Europa. Thailand is dan inderdaad een heel goede keuze.

De eerste woordjes in het lokale dialect

Na een tijdje stopt de verharde weg en rijden we over grindwegen de heuvels in. In de namiddag is het tijd om onze benen aan het werk te zetten. We wandelen meteen door een eerste dorpje waar heel wat volk is maar weinig bedrijvigheid. Het is immers zondag, ook hier een rustdag. Mr Dong leert ons enkele woordjes in het lokale dialect, want een gewone “Sawadee” (goeiedag) verstaan ze hier spijtig genoeg niet. Dit tovert een lach op de gezichten van de locals, vooral op die van de kinderen. Misschien omdat we hun “goededag” zo fout uitspreken?

Wandelen in de zon, proeven van exotisch fruit,…

Het is aangenaam warm, zo’n 25 à 30 graden en een zalig zonnetje. Het leuke aan Noord-Thailand is dat je niet dat plakkerige gevoel hebt zoals soms het geval is in Bangkok, veel aangenamer dus! We wandelen vandaag vooral over kleine wandelpaadjes en door verschillende soorten landschappen. Zo komen we een loofbos tegen op de heuvels, jungle-achtige stukken in de valleien en bamboebos op de bergflanken. Rond de dorpjes komen we vooral fruitbomen tegen, zoals ananasplantages en boomgaarden met allerlei fruitbomen.  Mr Dong vertelt ons dat dit vooral voor eigen kweek is;  en de rest wordt op de lokale marktjes verkocht. Geen Chiquita bananen of Dole ananas hier! Mr Dong laat ons regelmatig proeven van de vruchten van de bomen, zo aten we passievrucht, sterfruit, banaantjes, verschillende soorten bessen, … allemaal zeer lekker!

Rond halfzes bereiken we het eerste dorpje. We worden meteen begroet door enkele jongens die aan het spelen zijn in een riviertje net buiten het dorp.

Overnachting bij de locals in een bamboehut

Vanavond overnachten we tijdens onze homestay in een ruime bamboehut. Proper, stevig en het ziet er nog gezellig uit ook! Op een verhoog liggen er 5 propere matrassen met muskietennet en kussens. We gaan hier nog best comfortabel slapen! We kregen bij de start van de trekking wel een rugzak mee met matje, maar dat matje hebben we dan toch niet nodig hier.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd, nemen we één voor één een douche. Het sanitair is primitief maar beter dan verwacht. Een hokje uit bamboe met een kraantje op 2 meter hoogte doet dienst als douche en het hokje ernaast heeft zelfs een westers toilet. Eenvoudig, maar voldoende om jezelf goed op te frissen.

Na de verkoelende douche komt Mr Dong met een schotel nacho’s aanwandelen. Geen Doritos of dergelijke, maar versgebakken rijst-nacho’s met een zoet-zuur dipsausje, super lekker! Naast onze bamboehut staat er ook nog een grote frigobox waar je frisdrank, bier en mineraalwater kan kopen. Zoveel comfort had ik niet verwacht, maar onprettig is het zeker niet!

Kennismaking met het dorpsleven in de jungle van Noord-Thailand

Na dit aperitief maken we samen met onze gids een wandeling door het dorp. In totaal wonen er zo’n 300 personen in dit dorp. De meeste zijn afkomstig uit Birma (Myanmar) en zijn enkele tientallen jaren geleden uit hun land verstoten en geïmmigreerd naar Noord-Thailand. Naast loslopende kippen, kuikens, varkentjes en hondjes zien we vooral jonge kinderen en volwassenen. Jongeren zien we bijna niet, want zij zitten op internaat in de grotere dorpen of steden in de buurt. We wandelen langs het schooltje en de tempel, we zien een vrouw de was doen en een andere haar avondeten klaarmaken. Wat opvalt is dat iedereen hier zijn leventje heeft, dat hierniets speciaals is opgezet voor de toeristen. Dit geeft me wel een leuk gevoel, want in Thailand zijn er (helaas) ook veel plekken waar het massatoerisme centraal staat.

Vervolgens keren we terug naar onze eigen hut en wordt het diner geserveerd. Er worden vier verschillende schotels op tafel gezet, meer dan voldoende voor ons allen! Na het eten wordt er een kampvuur aangestoken en komen er een tiental kinderen uit het dorp naar onze kampvuurplek. Onze twee vrouwelijke reisgezellen worden door de kinderen in de lokale klederdracht gestoken en doen samen met de kinderen van het dorp een dansje rond het kampvuur. Na een tijdje doen ook de mannen met plezier mee. Als tegenprestatie geven we een mini-lesje Engels  aan de kinderen. Door vragen te stellen en te beantwoorden proberen we hen wat bij te leren. Uiteraard geven we al snel domme en gekke antwoorden op de vragen van de kinderen, wat ze ontzettend grappig vinden. Later op de avond gaan de kinderen terug naar hun eigen huisje en kruipen wij onder ons muskietennetje voor een deugddoende nacht.

Trekking door de jungle van Thailand

De volgende ochtend staan we rond 8u op. We krijgen een krachtig ontbijt met een soort pannenkoekjes en zetten vervolgens onze tocht verder. Het parcours is iets zwaarder dan gisteren waardoor we regelmatig pauzeren. Tijdens één van de pauzes leert Mr Dong ons schieten met z’n katapult. Na wat oefenen lukt het ons toch om een afgesproken target te raken. ‘s Middags komen we een huisje tegen waar we halt houden voor ons middagmaal: een lekkere portie noodles. Na de lunch houden we even een siësta, op het warmste moment van de dag is dat geen slecht idee.

In de namiddag wandelen we langs een klein riviertje met tropische vegetatie. Onze gids en zijn broer moeten regelmatig hun machete bovenhalen om het pad wat vrij te maken. Het riviertje komt uiteindelijk uit bij een waterval. We laten onze rugzak liggen, gaan eronder staan en genieten van het frisse water. Héérlijk!

Homestay in het dorp

Rond 17u komen we aan in het volgende dorp waar we de nacht zullen doorbrengen. De bamboehut waar we vanavond slapen ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van gisteren, net zoals het sanitair. Propere hut, nette matrassen met kussens en een muskietennet. We nemen opnieuw een douche en genieten deze keer van versgebakken loempia’s als aperitief. Ondertussen komen enkele kinderen uit het dorp nieuwsgierig kijken en vragen of ze ook een loempia mogen. Daarna spelen we een spelletje tikkertje met hun in en rond onze bamboehut tot we onszelf terug in het zweet gewerkt hebben. Na tikkertje spelen we nog enkele andere spelletjes met de kinderen tot het bedtijd is voor hen. Wij krijgen opnieuw een heerlijk diner voorgeschoteld, lekker smullen! Na het eten wordt opnieuw het kampvuur aangestoken en toont Mr Dong ons hoe je sticky-rice klaarmaakt in een bamboestok op een kampvuur. Door de hitte hecht het binnenste vliesje van de bamboestok zich aan de rijst zodat je een soort van klein rijst-worstje krijgt, lekker! Nadat we onze “midnight-snack” hebben verorberd, kruipen we in bed.

Spelletje takraw en het einde van een mooie trip

‘s Ochtends ontbijten we met toast en trekken we onze wandelschoenen aan voor het laatste deel van de trekking.  Voor we het dorp verlaten, maken we ook hier een wandelingetje. Rond de middag komen we aan in een ander dorpje en spelen we aan het volleybalnet een spelletje takraw. Dit is de Zuid-Oost Aziatische variant op volleybal, met dat verschil dat je enkel met je voeten, knieën, hoofd en borst de bal over het net moet zien te krijgen. We spelen 2 tegen 2 en eindigen uiteindelijk op een gelijkstand.

Nadien wandelen we nog even verder tot aan de verharde weg. Hier staat de Songthaew ons op te wachten voor de terugrit. De chauffeur heeft heerlijk fris water en vochtige doekjes voorzien om het meeste stof en zweet van onze gezicht te wrijven. Voordat ik afscheid neem van het reisgezelschap brengen we nog een bezoek aan een grote grot met verschillende Boeddhabeelden. Ik heb al heel wat grotten gezien in m’n leven en deze was niet zo spectaculair, maar het blijft wel een leuke afsluiter van een top driedaagse. We lunchen we nog een laatste keer samen en dan scheiden onze wegen. De Australiërs en de Zwitsers reizen terug naar Chiang Mai en ik zet mijn reis nog wat verder in noordelijke richting.

Zelf op trekking met homestay in Thailand?

Zelf ook deze jungletrekking met homestay in Noord-Thailand maken? Bekijk hier binnenkort het reisprogramma!

Groepsreizen in Thailand

Liever op reis in groep? Op onze groepsreizen in Thailand maken we gelijkaardige trekkings met homestay. Dit doen we niet rond Chiang Mai, maar wel in de omgeving van Mae Sariang, vlakbij de grens met Myanmar. Deze weinig bezochte regio is volgens Lonely Planet “a luanching pad for sustainable tourism and hiking opportunities”.

De beste vluchtprijzen naar deze bestemming vind je in onze boekingstool.

Misschien is dit ook interessant voor jou?