Overslaan en naar de inhoud gaan

Al sinds 1981 maakt Joker van duurzaam reizen een avontuur. Al sinds 1981 integreren we duurzaamheid in onze organisatie en in onze reizen. In 2018 gaan we nog een stap verder. Joker werd immers verkozen tot één van de zes Belgische SDGVoices

SDGVoice, wat is dat? 

SDG staat voor 'Sustainable Development Goals', het zijn de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die de Verenigde Naties tegen 2030 gerealiseerd willen zien. Jokers taak als SDGVoice is om deze duurzame doelstellingen een jaar lang bekender te maken, terwijl we natuurlijk zelf het goede voorbeeld blijven geven om ze zoveel mogelijk waar te maken.  In het voorjaar starten we daarom een reislustige SDG-campagne!

Onze duurzaamheidsmedewerkers Greet Huybrechts en Hannelore Akkermans vertellen je in de tussentijd al wat meer over duurzaamheid bij Joker (en over duurzaam reizen in het algemeen). 

Wat is de link tussen reizen en duurzaamheid? 

Greet: Duurzaam toerisme maakt deel uit van het Joker DNA sinds de oprichting. Het draait - net als de SDG's -rond 5 principes: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership. Joker heeft daar nog een 6de P aan toegevoegd – die van Pleasure! Reizen en genieten, dat gaat natuurlijk hand in hand.

Hannelore:Binnen het toerisme kom je in contact met quasi alle SDGs. De sector is immers goed voor zo’n 10 % van de wereldeconomie en 1 op 10 jobs wereldwijd. Jaarlijks reizen er meer dan een miljard mensen internationaal. Stel nu dat iederéén op een verantwoorde manier reist. Dat zou een gi-gan-tische positieve impact betekenen. Voor reisorganisaties en reizigers betekent dat een enorme kans om een verschil te maken. Het probleem van toerisme is dikwijls dat men die kans niet goed benut. De toeristen maken veel plezier, maar zorgen onbedoeld ook vaak voor overlast bij de lokale bevolking.

Greet: Dat is natuurlijk jammer, want toerisme is een belangrijke hefboom voor wederzijds begrip en waardige levensomstandigheden. Dat ambiëren wij ook bij Joker. Wij brengen reizigers op een respectvolle, gelijkwaardige manier in contact met het land, de bevolking en het cultureel erfgoed. Zo blijft plezierig voor iedereen. Reizigers halen uiteraard ook voldoening uit het feit dat lokale ondernemers hun zaak op een menswaardige manier kunnen blijven runnen.

Hannelore Akkermans
Toerisme is goed voor zo’n 10% van de wereldeconomie. Als iedereen op een verantwoorde manier reist, heeft dat een gi-gan-tische positieve impact

‘Joker verlegt je grenzen’ is al jaren de slogan van Joker. Maar maken we deze ook waar? 

HanneloreUit onze recente impactmeting blijkt dat 46 % van onze klanten vindt dat ze veranderd terugkomen van een reis. Bij mensen die voor een eerste keer meegaan met ons, is dat zelfs 55%. Mensen merken veranderingen in hun persoonlijke ontwikkeling. Ze durven dingen te doen die ze anders nooit gedaan zouden hebben. Er zijn zelfs mensen die een openbaring hebben op reis en vinden dat hun leven niet de juiste richting uitgaat. Ze veranderen prompt van job na hun terugkomst.

Greet: Die bevraging had eigenlijk drie interessante uitkomsten. Mensen willen nog meer op reis na een Joker-reis, dat was niet echt een verrassing. Maar ze staan ook meer open voor wat ze niet kennen, ze hebben hun blik verruimd en ze hebben meer begrip en waardering voor andere culturen. Zulke persoonlijke veranderingen hebben een impact op latere levenskeuzes en zo faciliteren wij ook maatschappelijke verandering

Hebben onze duurzaamheidscoördinatoren nog tips om duurzaam te reizen? 

Greet: Hier kunnen we uren, dagen mee vullen, maar we zullen ons beperken tot de basics. Een van de belangrijkste tips die we kunnen meegeven is: let op waar je je geld uitgeeft. Geld is het krachtigste middel dat je hebt om lokaal voor ontwikkeling te zorgen. Kies dus voor lokale ondernemers die hun personeel faire lonen en goede arbeidsomstandigheden bieden. Zorg vooral dat je zelf een goed gevoel hebt bij hetgeen dat je daar doet. Bij Joker werken hebben we goede contacten met lokale partners. Respect voor de plaatselijke bevolking en cultuur blijft op elk moment van de reis ontzettend belangrijk.

Hannelore: Wij raden het ook af om deel te nemen aan olifantenritten en andere excursies met kwetsbare dierensoorten zoals bijvoorbeeld schildpadden. Als je de plaatselijke fauna en flora wilt ontdekken, ga je het best voor duurzame safari’s. Ook vinden wij het belangrijk om te kiezen voor de meest milieuvriendelijke manier om je te verplaatsen en als je wil vliegen, kies dan zeker voor een CO2-compensatie.

Greet: Als je duurzaam wilt reizen, moet je uiteraard rekening houden met het milieu en de natuur. Let dus op je verbruik en wat je achterlaat. Zeker als je bedenkt dat reisbestemmingen vaak te kampen hebben met schaarste op vlak van water en energie, en overlast van afval en vervuiling. Vaak zit het verschil in kleine dingen, zoals geen lange douches nemen, geen producten meenemen die schadelijk kunnen zijn voor het milieu, etc.

De SDG Voices zijn een initiatief van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling. In 2016 gaf Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling het officiële startsein voor de SDG Voices Belgium campagne. Naar internationaal voorbeeld werden 8 organisaties tot woordvoerders van de SDGs gekroond. In 2017 ging deze eer naar GoodPlanet, Bond Beter Leefmilieu, Stad Gent, Duo for a Job, Colruyt Group, Mouvement Action Paysanne, CNCD (Nationaal Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking) en 11.11.11. Vanaf heden mogen zes nieuwe organisaties deze titel met trots uitdragen. Dit zijn Joker, Metro, MOOOV, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, Verbond Belgische Ondernemingen en Natagora.

Met dank aan Anneleen Malesevic van sdgs.be voor het interview en de tekst!