Overslaan en naar de inhoud gaan

Joker-medewerkster Glenda reisde in februari naar Jordanië, en een bezoek aan Wadi Rum mocht uiteraard niet ontbreken. De woestijn met het roodoranje zand is één van de mooiste ter wereld en was het decor van vele films, en nog vaker van leuke fotoshoots van reizigers. Glenda ontdekte de woestijn tijdens een tweedaagse, mét overnachting in een tentenkamp middenin de woestijn. In één woord: onvergetelijk!

Wadi Rum: een bijna buitenaards mooi landschap

Glenda: “Vanuit Petra, een ander hoogtepunt van Jordanië, is het ongeveer twee uur rijden naar Wadi Rum. Als ik de reisgidsen, blogs en onze reisbegeleider mag geloven is het de mooiste woestijn ter wereld. Daarmee is de toon meteen gezet. Ik ben héél benieuwd naar wat de plaats ons te bieden heeft. Onze gids, Rabea, vertelt onderweg dat Wadi Rum op een maanlandschap lijkt, vandaar de bijnaam ‘The Valley of the Moon’. Het landschap heeft dan ook al vele malen dienst gedaan als decor voor films zoals Star Wars, Dune, Lawrence Of Arabia, etc. Rabea vertelt verder dat ‘Wadi’ vallei betekent en ‘Rum’ afkomstig is van een stam die in deze woestijn woonde, de Iram. Deze stam wordt ook vermeld in de Koran. Door het ruige landschap waan je jezelf dan ook effectief op de maan of zelfs op een andere planeet.”

De Jordan Pass en een eerste blik op de woestijn

“De eerste glimp van de woestijn wordt ons gegeven met de Seven pillars of Wisdom. Deze torenhoge rotsformaties verwelkomen ons aan het bezoekerscentrum. Daar tonen we onze Jordan Pass, iets wat je zeker moet kopen als je Jordanië bezoekt. De Jordan Pass geeft je korting op 40 attracties en je visum fee is inbegrepen als je hem op voorhand online koopt.”

“Vervolgens rijden we verder met ons busje door het kleine bedoeïendorp aan de rand van de woestijn. Waar de asfaltweg overgaat in zand, stappen we over in onze jeep voor een georganiseerde jeeptour. Indien je zelf wenst te rijden, dan kies je best van in het begin van de reis voor de huur van een jeep. Eenmaal in de woestijn, is het een goed idee om de bandenspanning te verminderen om zo gemakkelijker door het zand te rijden.”

Rotsinscripties van de Nabateeërs

“Meteen komt ons een sprookjesachtig landschap tegemoet”, vertelt Glenda. “De zon hult de rotsen en het zand in een warme rode gloed. Alleen maar zand en rotsen, voor zo ver het oog reikt. Ik geniet van de rit, de prachtige uitzichten en de warmte van de zon. Tegelijkertijd denk ik ook aan de gevaren van deze woestijn. Geen vruchtbare gronden, geen waterbronnen, geen enkel teken van leven. Het is bijna ondenkbaar dat doorheen de geschiedenis volkeren hier hebben geleefd en dit tot op de dag van vandaag nog steeds doen.”

“Van de Nabateeërs – een volk uit de klassieke oudheid dat ook Petra bouwde, vind je over heel Wadi Rum nog rotsinscripties. Wij wandelden Khasali Canyon in om deze van dichtbij te bewonderen.”

Overnachten in de mooiste woestijn ter wereld

Vandaag de dag wonen er nog bedoeïen in Wadi Rum. Je kan er voor kiezen om te overnachten in een traditioneel bedoeïen-tentenkamp. Glenda: “Wij overnachten in het Rainbow Camp; gelegen tussen twee rotsen die wat beschutting bieden tegen de wind. Na een jeeptour van een 4-tal uren komen we er aan.

De tenten, die eerder op huisjes lijken, hebben twee aparte bedjes. Ook is er een apart sanitair blok aanwezig. Verder is er een traditionele eetplaats (zowel binnen als buiten) waar we met heel de groep samen kunnen zitten. We worden verwelkomd met een glas warme thee en vervolgens banen we ons een weg naar de top van één van de omliggende rotsen. We genieten van de zonsondergang die de omgeving een mooie paarse, roestige gloed geeft. De temperatuur wordt beduidend kouder en we kleden ons steeds warmer aan.”

Avondeten uit een put in de grond

“Na de zonsondergang krijgen we een warm drankje aangeboden”, gaat Glenda verder. “Niet veel later worden we naar een hoopje zand gebracht waar twee mannen ijverig beginnen te graven. Rabea vertelt dat ons avondeten in deze put ligt. Ik had al iets gelezen over de authentieke bereidingswijze maar het is nog veel spectaculairder om het in het echt te zien. Met een borstel wordt het zand weggeveegd en komt ons avondeten tevoorschijn. Doordat het al schemert zien we in eerste instantie alleen groenten en wat vlees. Vervolgens worden niet één maar  drie schalen tevoorschijn getoverd. Naast groenten ook nog een schaal vol met rijst, lam en kip. Vanavond eten we ‘Zarb’: een ondergrondse barbecue!”

Een nacht met duizend-en-één sterren

Glenda: “Na het gezellige diner begeven we ons terug naar de rotsen. Ik doe mijn warme jas, muts en handschoenen aan. Als ik mijn sjaal had meegenomen dat had ik die ook nog aangedaan. Want alles wat zeggen klopt, de nachten kunnen echt wel koud zijn in de woestijn. Zeker als je zoals wij in februari reist!

Als de nacht valt, de hemel helder is en de maan niet ten volle schijnt, schenkt Wadi Rum een magische sterrenhemel. En ja hoor, ook bij ons wordt het hemeldak verlicht met sterren. De grote beer, de kleine beer, alle mogelijke sterrenbeelden proberen we te zoeken. De duisternis, de stilte en de stralende sterren geven me een nederig gevoel. Alles rondom mij, elke zandkorrel, elke steen, elke rots is eeuwenoud. Het is duidelijk dat de natuur niet aan ons toebehoort maar enkel aan haarzelf. Ik kan van geluk spreken dat ze haar schoonheid wilt delen met eenieder die het wil zien.

Terug in de eetplaats warmen we ons aan het vuurtje en drinken we nog een laatste drankje voor het slapengaan. Het is erg koud, want het is winter én we zijn in de woestijn. Gelukkig zijn er voldoende warme dekens voorzien, zodat ik toch goed kan slapen. De volgende ochtend wordt ik wakker van de warmte. Het ontbijt van vandaag is een traditioneel Jordaans ontbijt met brood, kaas, yoghurt en koffie of thee.”

Makkelijk wandelen in de woestijn van Wadi Rum

“Na het ontbijt maken we een 2 uur durende wandeltocht in de woestijn. De kampeigenaar geeft ons een laatste tip: “blijf zo dicht mogelijk bij de rotsen daar is de grond hard. Dat wandelt gemakkelijker”. Zo zie je maar weer, luister steeds naar een local, want de eigenaar had helemaal gelijk. Tot mijn verbazing wandel ik nog redelijk stabiel op het zand maar de harde grond is logischerwijs aangenamer. De woestijn blijft opwarmen en op de einde van onze wandeltocht heeft iedereen zich ontdaan van hun warme kledij en begint de zon te branden.

Na onze wandeling wisselen we onze jeep in voor een busje en reizen we verder naar Madaba.
Wadi Rum, een immens prachtige woestijn met een eenvoud van rotsformaties en zand. Het neemt je terug mee in de tijd. Het laat je één wordt met de natuur waardoor je intens kan genieten van alles om je heen. Terugkomen staat zeker nog eens op de planning.”

Zelf op reis naar Jordanië?

Bekijk ons aanbod aan groepsreizen naar Jordanië.

Bekijk ons aanbod aan reizen met je eigen reisgezelschap naar Jordanië: