Overslaan en naar de inhoud gaan

Loraine reisde 9 dagen door Marokko met Intrepid Travel. Wat ze tijdens de reis samen met de 15 andere internationale reizigers ontdekte, vertelt ze in onze reisblog.

De Rode Stad in met 15 onbekenden

In de late namiddag land ik in Marrakesh. Chaos, warmte en drukte aan de aankomsthal komen mij tegemoet. Na een poosje wachten vind ik mijn transfer. ‘Intrepid Travel’ staat op het naamboordje van mijn chauffeur. Tijdens de rit merk ik dat alle gebouwen met dezelfde roodachtige verf geschilderd zijn. Nu begrijp ik waarom Marrakesh ook de Rode Stad genoemd wordt.

Ik vind het spannend om vanavond mijn lokale begeleider en de rest van de deelnemers te ontmoeten. Ik kom net op tijd aan in het hotel, de meeting start rond 18u. Ik maak kennis met Khalid, onze lokale begeleider of ‘tourleader’, en de andere 15 reizigers: zeven Australiërs, een Pools koppel, twee Zwitserse vriendinnen, twee Amerikaanse dames, een Canadees en een wijze vrouw uit Nieuw-Zeeland. De voertaal is uiteraard Engels. Voor een aantal onder ons niet onze moedertaal, maar we begrepen elkaar uitstekend ondanks onze afkomst en verschillende accenten.

Onze tourleader overloopt het volledige programma en wijdt ons in in een aantal do’s en dont’s. Er hangt een toffe sfeer in de lucht en ik voel dat het meteen klikt met de groep.

Na de meeting nemen we de eerstvolgende bus naar Djemaa el Fna, het centraal gelegen én belangrijkste plein van Marrakesh. Dit is een van de meest bezochte locaties in de Rode stad. Het is ramadan waardoor het er verrassend rustig is. Een aantal straatartiesten doorbreken de stilte. We genieten van hun optreden en sluiten de dag af met een lekker verse avocadosmoothie.

Een Berberdorp in de Hoge Atlas

De overige 8 dagen reizen we per minibus. Mustafa is onze chauffeur. Omwille van mijn wagenziekte mag ik van de groep zoveel mogelijk vooraan zitten.

• TIP: Word je wagenziek, dan is het voor deze reis zeker aan te raden om de nodige wagenziektemedicatie te voorzien.

We vertrekken ’s ochtends na het ontbijt. Na een rit van twee uur komen we bij een storage room waar we onze grote bagage achterlaten. Vervolgens wandelen we nog 1 uur verder, tot aan onze gîte in Aroumd, met enkel onze dagrugzak en de nodige spullen om 1 nacht in de bergen te overnachten. Een heerlijke lunch wacht op ons. Faciliteiten in deze homestay worden gedeeld, maar het is gezellig en comfortabel. Een unieke Intrepid-ervaring!

In de namiddag maken we een mooie trekking van 8 km in de bergen. Een fantastisch manier om kennis te maken met de Berbercultuur.

Eindeloos gebergte

We rijden de komende twee dagen door het schijnbaar eindeloze Atlasgebergte. In Aït-Ben-Haddou bezoeken we een legendarische kasba, een verdedigingsfort, die als decor werd gebruikt voor heel wat bekende Hollywoodfilms en series, waaronder The Gladiator en Game of Thrones. We stoppen ook even in de stad Ouarzazate waar de filmindustrie een fantastische en fotogenieke plek heeft gevonden, en bezoeken een lokale markt waar we uitleg krijgen over de verschillende tapijttechnieken. Tijdens een kookdemonstratie leren we de geheimen kennen van Marokko’s beroemdste keuken: couscous en tajine.

De uitzichten zijn de hele tijd adembenemend.

Een zee van zand: Sahara Camp

Na een nacht in de oasestad Zagora aan de rand van de Sahara en een wandeling met lokale gids in een woestijnoase, gaat het avontuur verder over de ruige en verlaten Jbel Tadrart. We bezoeken een intrigerende bibliotheek vol oude wetenschappelijke manuscripten, literaire werken, de Koran en verhalen van de profeet Mohammed.

Met een 4x4 trekken we verder de Sahara in. Het ruige pad loopt parallel aan de Algerijnse grens. Na een 2-tal uur rijden in de woestijn bereiken we de Chigaga-duinen, onze slaapplaats voor deze nacht! Voor we onze eenvoudige, doch verzorgde tenten kunnen uittesten, wacht ons nog een kamelentocht. Voor mij persoonlijk een ervaring die ik eindelijk van mijn bucketlist kan afvinken!

Na een korte, verkwikkende nacht onder de sterrenhemel (nog zo’n ervaring op mijn bucketlist) manoeuvreren we onze 4x4’s opnieuw de woestijn in. We rijden 4 uur lang door diepe zeeën van zand. Het landschap wordt opgefleurd door de Marokkaanse muziek van onze enthousiaste chauffeur. De prachtig woestijnoase met waterput die we onderweg passeren, is een welgekomen verfrissing bij temperaturen die de 40 graden ruimschoots overschrijden.

Dit is zonder twijfel een unieke en onvergetelijk ervaring!

Over geiten die in bomen kruipen

Eens buiten de Sahara-woestijn nemen we afscheid van onze 4x4-chauffeurs en stappen we opnieuw in onze minibus. Onze eerste stop: de marktstad Oulad Berhil, beter gekend als ‘Little Marrakesh’. Vele locals hier worden liever niet gefotografeerd door toeristen. We vragen dan ook telkens heel respectvol of het ok is als we een foto nemen.

De rit gaat verder door woestijnlandschappen en langs een reservaat met inheemse arganbomen. Het afgeleid product arganolie, dat enkel geproduceerd wordt in Marokko, is enorm populair. Niet enkel op culinair vlak, maar ook als cosmetica en in de geneeskunde.

We hebben geluk: tijdens onze rit zien we een aantal geiten in de arganbomen klimmen, op zoek naar de noten.

Diezelfde dag stoppen we nog bij een lokale familie die al generaties lang saffraan produceert. Saffraan is een zeer dure specerij. Ze wordt handmatig geoogst uit de bloem saffraankrokus. Deze specerij wordt ook het ‘rode goud’ genoemd.

Een pauw verwelkomt ons met mooie open veren als we aankomen in onze prachtige riad in de stad Taroudant. We hebben tijd om te relaxen en een duik te nemen in het zwembad.

Het pittoreske Essaouira

Op de agenda voor de komende twee dagen: de stad Essaouira. We nemen de kustweg naar daar en passeren onderweg enkele kustplaatsen, waaronder Agadir. Onze lunch is een gezellige picknick op één van de verlaten strandjes net voorbij Agadir.

We maken een laatste stop in een coöperatie voor arganolie waar veel vrouwen werken. We krijgen uitleg over hoe arganolie wordt geproduceerd en waarvoor het gebruikt kan worden. In het winkeltje kunnen we iets kopen, zonder verplichtingen.

Onze riad in Essaouira is klein, fijn en mooi verzorgd. Ik ben fan van de open patio en de sublieme details in de decoratie. ’s Avonds trekken we de stad in. Het is er druk, want de zon gaat bijna onder en de inwoners breken snel het vasten. We manoeuvreren ons tussen de massa en zoeken een plekje om te dineren.

De tweede dag hebben we meer tijd om het pittoreske Essaouira te ontdekken. Deze kuststad aan de Atlantische Oceaan is een bekende toeristische trekpleister voor surfers. De medina (oude binnenstad) van Essaouira is ook Unesco-werelderfgoed.

Onze lokale gids Rashida neemt ons mee naar de mooiste plekken van haar geboortestad. Ze brengt ons o.a. naar de vissershaven en vertelt over de geschiedenis van de stad en de lokale producten zoals vis, hout en zilver.

In de namiddag hebben we vrije tijd. Met een aantal trekken we naar een hamam, waar we uitgebreid kunnen relaxen.

It's hard to say goodbye

Met mijn twee Amerikaanse reisgenoten neem ik, vroeger dan de rest van de groep, de bus naar Marrakesh. Ik wil nog een laatste keer het Djemaa el Fna-plein bezichtigen, foto’s nemen en afscheid nemen van de Rode Stad.

Het is zeer warm, meer de 40 graden. We wandelen van de bushalte naar het hotel en daarna naar het plein. We eindigen onze reis net zoals we hem gestart zijn: met een verse fruitsap om ons te verfrissen.

De rest van de groep zien we ‘s avonds in het hotel, voor ons laatste avondmaal samen.

Negen dagen geleden ben ik samen met 15 onbekenden aan dit avontuur begonnen. We wisten niet wat te verwachten, maar hebben ons opengesteld voor elkaar en voor de omgeving. We waren nieuwsgierig en leergierig. Tijdens het afscheidsdiner wisselen we contactgegevens uit. Er zijn hier vriendschappen ontstaan en samen hebben we fantastische dingen beleefd. We hebben enorm veel geleerd, vooral over het respectvol en begripvol omgaan met elkaar en met de lokale inwoners.

Marokko laat een memorabele indruk achter. Een groepsreis én een bestemming die mij voor altijd zullen bijblijven!

Ook op reis met Intrepid Travel?

Misschien is dit ook interessant voor jou?