Overslaan en naar de inhoud gaan

Stramme spieren, kapotte knieën, een pijnlijk zitvlak, fietspech onderweg of uitgeput neervallen na die zoveelste veel te lange tocht: elke doorwinterde fietser kent de gevaren van het onvoorbereid vertrekken op fietstocht.

Wij willen onze reizigers vooral zien genieten met de grote G. Daarom klopten we even aan bij onze fervent fietsende Joker-collega's en verzamelden voor jou 10 eenvoudige, doch fietsvakantiereddende huis-tuin-en-keukentips.

1. Een goede fiets op maat doet wonderen

Zorg ervoor dat je fiets de juiste maat heeft. Dat geldt voor alle fietsen, of je nu langere tochten maakt op verharde wegen met een trekfiets, kiest voor de snelheid van een racefiets of off-road gaat met een MTB. Een te grote of te kleine fiets maakt het trappen sowieso lastig. De juiste framemaat is dus belangrijk, maar ook het zadel, het stuur en de pedalen moeten goed zijn afgesteld.

De bandenspanning heeft eveneens impact op je fietsprestatie. Fietsbanden moeten behoorlijk hard worden opgepompt. Afhankelijk van het type band is dat vaak 3,5 tot 4,5 bar. Het voordeel van een harde band? Je fiets rijdt een stuk vlotter, je rijdt minder snel lek, en de band gaat langer mee.

Zorg er ook voor dat je fiets je bagage kan dragen als je kiest voor een fietsreis zonder bagagevervoer. Een bagagedrager die onderweg plooit onder het gewicht is absoluut geen pretje... 

2. Amateur-fietshersteller

Het basismateriaal om een fiets te herstellen komt altijd van pas: met een bandenreparatieset, een extra binnenband en fietspomp kom je al heel ver. Een rol duct tape en colsonbandjes zijn ook altijd handig om bij de hand te hebben.

Plan je echt een lange fietsreis in afgelegen gebieden? Dan is een basiscursus fietshersteller zeker een meerwaarde.

3. Eten en drinken

Een zogenaamde suikerklop is dodelijk, en kom je meestal niet snel te boven. En dus:

  • eet voor je honger krijgt, en stop tijdig onderweg voor een kleine snack zoals bananen, chocolade of een energiereep.
  • drink een paar dagen voor je fietstocht veel meer water. En drink ook tijdens de tocht voldoende!
  • doe je een zware inspanning, voorzie dan ook sportdrankjes.
Ilse, Joker Wilrijk
Tijdens een fietstocht zweer ik bij een stukje peperkoek om de 30 minuten en regelmatig een slok van een fifty-fifty (helft appelsap, helft water). Na de fietstocht ga ik voor een groot glas chocomelk, een goede manier om voldoende proteïnen binnen te krijgen voor je spieren.
Ilse, Joker Wilrijk

4. Trainen, trainen, trainen

Op voorhand al enkele fietstochten inplannen bij wijze van training is natuurlijk nooit een slecht idee. Lukt dit niet, wees dan niet te overmoedig en begin rustig aan je reis. Je kan de afstanden en zwaarte van de routes altijd opbouwen naarmate de reis vordert.

Fiets je in groep en ben je de minst sterke van het gezelschap? Ga dan wieltjeszuigen/in het wiel hangen. Gaat de route bergop, pas dan je versnelling aan en blijf niet in een hoge versnelling trappen. Zo voorkom je dat je benen verzuurd geraken. Fietsen met klikpedalen is voor velen ook even wennen. Dus op voorhand even oefenen is ook hier aan te raden.

5. De outfit

Een fietsbroek met goede zeem, dat spreekt voor zich! Zonder onderbroek, want de naden zorgen voor schuurwonden. Ook de moeite om eens te testen, zeker bij lange fietstochten: 2 fietsbroeken over elkaar.

Losse arm- en beenstukken zijn een handig hebbeding: lekker warm als het nog te koud is, maar ook een goede bescherming tegen de zon. En je kan ze makkelijk uitdoen en wegsteken als je ze niet meer nodig hebt.

Bescherm je voeten en kies voor gesloten schoeisel. Ook al is het buiten 30°: sandalen en slippers laat je beter achterwege.

6. Comfort op de fiets

Zadelcrème, zadelcrème, zadelcrème. Voldoende stretchen en tijdig pauzeren.

Annick, groepsreizen
Op een fietsbeurs kreeg ik ooit een gouden tip: als je een hond achter je aan krijgt, moet je stoppen, naar de grond grijpen en doen alsof je een steen raapt en gooit. En zeker niet proberen om de hond te snel af te zijn. Met een fiets vol bagage lukt dat sowieso niet.
Ik paste de tip ondertussen al verschillende keren toe, o.a. tijdens een fietstocht in Syrië & Jordanië en in Andalusië. Het werkt altijd!
Annick, groepsreizen

7. Vergeet niet dat je op vakantie bent

  • Van een uitgeputte medereiziger wordt niemand beter. Vergeet dus niet dat je op vakantie bent! Schat de afstanden die je elke dag wil afleggen goed in, en neem voldoende tijd om onderweg nog enkele bezienswaardigheden of een terrasje mee te pikken.
  • Vermijd eentonigheid: er zijn meerdere wegen die naar jouw bestemming leiden. Met de LF (Lange Fietsroutes) bijvoorbeeld - de tegenhanger van de GR (Grote Routepaden) voor wandelaars - kan je mooie routes volgen langs kleinere wegen. Ze zijn gemakkelijk te volgen via bordjes.
  • Als je een bepaalde route fietst, check dan ook de windrichting! Die heeft vaak een impact op de zwaarte van de tocht.

8. Fietsreizen met kinderen

  • Jonge kinderen zitten niet graag stil, dus ook niet in een fietsstoeltje. Wissel uren op de fiets af met speelmomenten, een picknick of een leuk bezoek. Liedjes zingen of het scenario verzinnen voor een avonturenfilm zijn leuke bezigheden onderweg.
  • Neem, als het mogelijk is, de eigen fietshelmen van de kinderen mee of check op voorhand de beschikbare maten.
  • Fietsstoeltjes zijn ideaal om rugzakken aan te hangen (met de rugzakriemen die anders over de borst sluiten)
  • Jonge kinderen zijn vaak net iets meer gemotiveerd als ze kunnen meefietsen. Met een kindertandem zit het kind vooraan. Dat impliceert: een fantastisch uitzicht én het idee dat je de baas bent op de fiets!
  • Vergeet die zonnecrème niet!

9. Nog enkele praktische tips

Fietsen met een rugzak is best wel vermoeiend. Fietszakken, bij voorkeur van waterdicht materiaal, zijn dus een must-have! Reis je met de trein, voorzie dan ook voldoende overstaptijd. Zeker als je bv. in Parijs van het ene treinstation naar het andere moet...

10. Fiets op het vliegtuig

Een fietsreis maken op een verre bestemming is natuurlijk helemaal de max als je daarbij je eigen fiets kan gebruiken. Die heelhuids op bestemming krijgen, is niet zo eenvoudig. Enkele zaken waar je zelf voor kan zorgen:

  • je fiets moet in een doos op het vliegtuig. Je kan hiervoor aankloppen bij je eigen fietswinkel, of een speciale fietsdoos of - zak kopen.
  • verwijder pedalen en andere uitstekende onderdelen, verlaag de bandenspanning en draai je fietsstuur in de lengterichting van het frame.

De kostprijs en voorwaarden worden bepaald door de luchtvaartmaatschappijen zelf.

Hulp nodig bij het boeken van jouw fietsreis?

Onze Joker-reisexperten in alle Joker-kantoren helpen je graag op weg! Zowel bij het kiezen en boeken van je ideale fietsreis, als bij het regelen van een vliegticket voor jou én je fiets staan we voor je klaar. 

Dit artikel kwam tot stand dankzij de tips van Joker-medewerkers Carla (Karavaan vzw), Wouter (Joker Gent), Mathilde (Joker Brussel), Annick (groepsreizen), Ilse (Joker Wilrijk), Marij (communicatie), Ann (communicatie).