Overslaan en naar de inhoud gaan

Heb je een Protections-verzekering onderschreven en doet er zich een schadegeval voor? Hier lees je wat je in dat geval moet doen. Deze informatie is slechts een beknopte samenvatting. Voor de volledige voorwaarden dien je jouw specifieke Protections-verzekeringspolis te raadplegen of contact op te nemen met Protections. 

Annuleren voor je vertrekt

Wanneer je je reis wilt annuleren of bij twijfels over een mogelijke annulering, neem je best meteen contact op met je Joker-reiskantoor. Zij geven je advies en helpen bij het openen van een verzekeringsdossier. Buiten de openingsuren van het kantoor stuur je, bij een effectieve annulering, onmiddellijk een mail naar je Joker-reiskantoor. De aangifte gebeurt dan de eerstvolgende werkdag. Let op: bij een annulering om medische redenen dien je een doktersattest te hebben dat uiterlijk gedateerd is op de datum van vertrek.

Schade tijdens je reis

Medische kosten

In geval van ongeval of ziekte moet je dit steeds ter plaatse schriftelijk door een arts laten vaststellen. Bij zware medische noodgevallen, hoogoplopende kosten of twijfel (bijvoorbeeld: 'welke arts kan ik in de nabijheid contacteren?'), dien je Protections te verwittigen via het noodnummer (+32 2 286 31 47). Hou steeds je polisnummer bij de hand. Voor een gewone doktersconsultatie dien je niet te verwittigen, die kosten kan je indienen na de reis.

Bagage

In geval van laattijdige aflevering van je bagage bij aankomst op de vakantiebestemming (meer dan 12u na de vlucht), mag je “eerste aankopen” doen voor een bedrag van 300 euro per persoon (van wie de bagage niet is toegekomen). Hieronder wordt verstaan: nieuwe reistas, kledij en toiletartikelen. Uiteraard dien je alle aankoopbewijzen bij te houden. Zonder aankoopbewijzen krijg je geen terugbetaling! Je bent ook verplicht om hiervan aangifte te doen op de luchthaven. Hierbij ontvang je een PIR (Property Irregularity Report) of het nummer daarvan. Dit dien je te bewaren voor de aangifte. Die aangifte mag je doen na terugkeer. Opgelet, de dekking “laattijdige aflevering van bagage” is niet van toepassing bij stakingen.

In geval van diefstal of verlies van je bagage moet je in elk geval een PV te laten opmaken bij de lokale politie of bevoegde instanties. Na de reis neem je dan contact op met je Joker-reiskantoor voor de aangifte. Tip: bewaar altijd je aankooptickets van spullen die je kocht in België (reismateriaal e.d.). Bij een aangifte worden altijd kopieën hiervan gevraagd.

Algemeen

  • Er is geen terugbetaling mogelijk voor kosten die je niet kan bewijzen. Bewaar dus alle betalingsbewijzen van telefoonkosten, taxi, doktersbezoek, eerste aankopen en dergelijke. 
  • Het verzwaren van het risico door het achterhouden of laattijdig melden van informatie ontslaat de verzekeringsmaatschappij van haar verplichtingen.
  • Organiseer in geen geval zelf je repatriëring zonder voorafgaande toestemming van Protections.

Let op: wij geven hier slechts enkele beperkte aanwijzingen. Voor een volledig beeld van de voorwaarden verwijzen we je naar de verzekeringspolis. In geval van twijfel bel je Protections.

Tip: je verzekeringspakket omvat een heleboel andere voordelen naast annulering, bagage en medische bijstand. Neem voor vertrek even de tijd om de verzekeringsvoorwaarden door te nemen.

De bovenstaande informatie is louter ter informatie, de voorwaarden van je polis zijn van toepassing.