Overslaan en naar de inhoud gaan

In 2020 verduurzaamden we ons aanbod groepsreizen in Europa en vervingen we op heel wat reizen het vliegtuig op minstens 1 traject door de trein, (mini)bus en/of boot. Op die manier wilden we de schijnbaar logische keuze voor vliegverkeer voor korte afstanden in vraag stellen. Tegelijk was én is het een oproep om meer te investeren in betaalbaar en flexibel openbaar vervoer binnen Europa.

Ondertussen staan we een stap verder en hebben we 27 groepsreizen in Europa (met bijna 40 afreisdata) waarbij we niet vliegen. Hoe we dan ter plaatse geraken? Heel eenvoudig! Met de trein, de boot, en/of wagen. Een toffe ervaring, én beter voor het milieu!

Het label 'Zonder Vliegen'

+/- 30% van onze groepsreizen in Europa krijgen het label ‘Zonder vliegen’. Op die manier willen we reizigers stimuleren om heel bewust te kiezen voor een Joker-reis die extra duurzaam is. De ecologische impact van je reis wordt namelijk een pak kleiner omdat je het heen- en terugtraject aflegt met het openbaar vervoer of de wagen.

Frank Janssens, verantwoordelijk voor groepsreizen
Door toffe, avontuurlijke groepsreizen dicht bij huis aan te bieden waarbij we niet vliegen, willen we een rol spelen in het debat over goedkoop vliegverkeer voor korte afstanden.

Reizen duurzamer maken, een lange weg

De ambitie was om het aanbod van groepsreizen binnen Europa de komende jaren steeds groener en groener te maken. Dat liep, door corona, vertraging op: COVID-19 legde de reissector 2 jaar gedeeltelijk lam, waardoor er amper groepsreizen doorgingen.

Tegelijk stoten we, ook als reisorganisatie, nog altijd op heel wat praktische moeilijkheden, vooral als het gaat over langere verplaatsingen met het openbaar vervoer. Zo kunnen we niet de garantie krijgen dat bepaalde treinverbindingen volgend jaar nog bestaan en is er op dit moment te weinig flexibiliteit bij het boeken van tickets en zitplaatsen (bv. niet mogelijk om vlak voor vertrek gereserveerde stoelen gratis te annuleren). De beloofde nachttrein naar Wenen kwam er ondertussen wel (én testen we op de Joker-groepsreis Wenen en Bratislava), de nachttrein naar het Zweedse Malmö helaas niet…

Na een testrit bleek 22 uur op een bus, zelfs voor onze avontuurlijke groepsreizigers too much. Prima voor korte afstanden, maar te weinig comfort voor echt lange trips.

Jeroen Vincken, commercieel directeur
We waren op de hoogte van de plannen van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB om een nachttrein in te leggen van en naar Brussel. We zijn ook in gesprek met verschillende organisaties die actief bezig zijn met het inleggen van meer treinen in Europa. Als dat aanbod up and running is, implementeren we dat graag in onze (groeps)reizen.

Onze drijfveer: zoeken naar een nog duurzamer alternatief

De keuze om alternatieven te zoeken voor het vliegtuig voor onze groepsreizen binnen Europa, brengt ons terug naar het ontstaan van reisorganisatie Joker in 1981. Al van bij de oprichting was het uitgangspunt: als je reist, doe het dan zo duurzaam mogelijk. Dus mét het maximale respect voor de lokale bevolking en het milieu. Dat impliceert: de makkelijke keuze voor het vliegtuig in vraag durven stellen, ook al is dat vaak het snelste en goedkoopste vervoersmiddel.

Frank Janssens, verantwoordelijke groepsreizen
Ons uitgangspunt bij élke groepsreis van Joker is en blijft ‘minder vliegen’. Voor niet-Europese bestemmingen, het gros van ons aanbod, betekent dat: ter plaatse zo min mogelijk binnenvluchten inplannen en zoveel mogelijk kiezen voor openbaar vervoer. Voor onze Europese bestemmingen willen we een stap verder gaan, en ook de heen- en terugreis zoveel mogelijk vergroenen

Daarom nemen we nu elk jaar het heen-en-weer-transport van onze groepsreizen in Europa kritisch onder de loep. Daar waar het kan, schrappen we de vliegreizen en vervangen deze door een reis met de trein, (mini)bus of boot.

Meer lezen over 'minder vliegen'? 

Lees de open brief van Luc Callewaert, algemeen directeur van Joker. Hier doen we ons verhaal over het moeilijke traject om waardige alternatieven voor het vliegtuig te vinden, en doen we een oproep naar de sector toe. 

 

Misschien is dit ook interessant voor jou?