Overslaan en naar de inhoud gaan

Een verslag van het congres The Travel Future We Really Want, een initiatief van ViaVia Tourism Academy, Joker en Travel 360°.

De grootste uitdaging van de toeristische sector? Anders doen. Anders werken en anders reizen. Radicale veranderingen zijn nodig, duurzaam reizen is een noodzaak.

Jan Peeters, eigenaar van het platform voor Belgische reisprofessionals Travel360°, trok die conclusie op dinsdag 13 november 2018, slechts enkele luttele minuten nadat het congres ‘The Travel Future We Really Want’ was afgelopen.

Het congres was voor hem, en vele aanwezigen, een ware wake-up call. De tijd voor business as usual is voorbij. Minder doen is niet de oplossing. Anders doen wél.

The ONLY travel future we really want

De insteek van het congres was duidelijk en actueel: hoe kan de reisindustrie ervoor zorgen dat er in de toekomst überhaupt nog gereisd kan worden? Sprekers uit verschillende hoeken van de sector lieten hun licht schijnen op deze vraag.

De meer dan 470 professionals uit de reisindustrie, studenten en lesgevers kregen zo inzicht in consumententrends en inspanningen van de sector. En gingen naar huis met de warme oproep om met reizen tegemoet te komen aan de duurzame verwachtingen van reizigers, zodat reizen ook in de toekomst mogelijk blijft.

Voorbeelden uit de praktijk

Melvin Mak, manager sustainability bij TUI Benelux, lichtte toe hoe TUI als grootste reisorganisatie wereldwijd duurzaamheid integreert in zijn strategie en producten. “We willen bijvoorbeeld het verschil maken door milieudoelstellingen op te nemen in onze hotelcontracten. Zo moet tegen 2020 100% van onze eigen accommodaties een duurzaamheidscertificaat kunnen voorleggen, en moet 76% van de voedingswaren uit het land zelf komen”. De duurzame aanpak van TUI >>

 

Lucas Bobes van Amadeus, een computerreserveringssysteem voor luchtvaart, benadrukt dat technologie het antwoord is op de vraag naar een bijdrage van de luchtvaart tot duurzaam toerisme. “Enkel technologie kan zorgen voor duurzame oplossingen, die rekening houden met de snelle exponentiële groei die de luchtvaart kenmerkt, en dat onder meer in China.” Zo kan technologie bijdragen tot duurzaam toerisme >>

Tips om als bedrijf stappen te zetten in het duurzaam ondernemen, kwamen van Nathalie Bekx (Trendhuis). “Duurzaam ondernemen doe je in etappes, volgens je eigen mogelijkheden, waarbij de duurzaamheidsdoelstellingen (SDG) als leidraad of kompas dienen.” Een methodiek die bedrijven daartoe kunnen gebruiken, is het SDG-FitplanVier trends die helpen bij het duurzaam ondernemen >>

Nathalie Bekx schreef samen met Bob Elsen, stichter van Joker, het boek Reis naar duurzaam ondernemen, met daarin o.m. het SDG-Fitplan. Meer daarover vind je in de 4-delige artikelenreeks in Metro:

  1. Van schade herstellen naar duurzaam vooruitdenken (16/10/2018)
  2. Van lijstjes afvinken tot zingeving? (23/10/2018)
  3. Een stappenplan dat duurzame ondernemers bij de hand neemt (6/11/2018)
  4. Bouwen aan een duurzaam bedrijf (20/11/2018)

Inspireren om te veranderen

Jeremy Smith, auteur van het boek Transforming Travel en medeoprichter van de website over duurzaam reizen travindy.com, opende het congres met een grote opdracht. “Het volstaat niet langer om de milieu-impact te verminderen en zo minder schade te berokkenen. We moeten bekijken hoe wij toerisme kunnen transformeren tot het toekomstig toerisme zoals wij dat oprecht willen.” Zijn oplossing? Overschakelen naar een circulaire economieMeer tips van Jeremy Smith >>

Nele Van Hoyweghen (VN-jongerenambassadeur duurzame ontwikkeling) legde de nadruk op de toekomst. Ze hekelde dat jongeren te gemakkelijk worden genoemd als deel van de klimaatoplossing terwijl zij nooit werden betrokken bij het nemen van beslissingen. Ze hield een sterk pleidooi voor samenwerking tussen de reissector en jongeren, zodat ook zij in de toekomst onbezorgd kunnen reizen. Doe, denk en durf: een warme oproep voor jongerenparticipatie >>

 

Tot slot hield Bob Elsen, oprichter van Joker, nog een pleidooi om terug te keren naar de essentie van het toerisme, namelijk het ontmoeten van mensen en ontdekken van culturen over de grenzen heen. Dat is een belangrijke stap in de verdere, noodzakelijke ontwikkeling van duurzaam toerisme in samenspraak met en ten dienste van de lokale bevolking. Hannelore Akkermans (ViaVia Travel Academy, lid van het Joker ViaVia Netwerk) riep op om anderen blijvend uit te dagen en te inspireren omtrent duurzaam toerisme, en hierin een voorbeeldrol te nemen.

En wat nu?

De sprekers, hun visie, inspiratie en voorbeelden hebben heel wat aanwezigen aan het denken gezet. Joker zet stappen om duurzaamheid nóg meer mee te nemen in haar aanbod en lanceert later dit jaar enkele nieuwe initiatieven. In de opleidingen Toerisme worden de duurzaamheidsdoelstellingen (SDG) volop geïntegreerd in de lessen en eindwerken, werken studenten vernieuwende projecten uit en wordt er nagedacht over de toekomst van de sector. En in november 2019 brengen we de toeristische sector opnieuw samen op een congres waarbij we o.a. focussen op een aantal sterke vrouwen binnen toerisme en sociaal ondernemerschap.

Meer weten over Joker en duurzaamheid?

Misschien is dit ook interessant voor jou?